Apprentissage des métiers

APPRENTISSAGE DES MÉTIERS

(English follows)

La Coalition ontarienne de formation des adultes (COFA), avec l’appui du ministère de la Formation et des Collèges et Universités (MFCU), a organisé, les 25 et 26 mai 2015, un Symposium ontarien en apprentissage et métiers de langue française à Toronto. Ce symposium a été rendu possible grâce à l’expertise et à l’engagement du comité organisateur qui avait pour mandat de développer le contenu de cet évènement et de guider la COFA. Le comité comprenait des intervenants qui provenaient :

  • des collèges de langue française;
  • des conseils scolaires de langue française;
  • de la COFA;
  • de la direction des programmes de la division des politiques stratégiques et des programmes du MFCU;
  • de la direction du soutien à la prestation des programmes de la division de l’emploi et de la formation du MFCU;
  • de la direction des politiques et programmes d’éducation en langue française du MFCU.

Le rapport issu de cette consultation est un compte rendu des principaux éléments abordés lors du symposium. Il résume les présentations qu’ont faites les experts invités par le MFCU, les témoignages d’apprentis et les constats faits par les participants tout au long du symposium. Il formule également des recommandations qui visent à orienter l’action des intervenants afin d’améliorer la formation en apprentissage en Ontario français.

Le symposium a réuni, pour la première fois, des représentants des deux collèges d’arts appliqués et de technologie de langue française, de ministères, de conseils scolaires, d’organismes communautaires, de fournisseurs de services d’emploi ainsi que des employeurs et des apprentis.

Pour toute question, n’hésitez pas à communiquer avec Michel Robillard ou Gabrielle Lopez au 613 842-5369.

The Coalition ontarienne de formation des adultes (COFA), with support from the Ministry of Training, Colleges and Universities (MTCU), organized the Ontario Symposium on French-Language Apprenticeship and Trades on May 25 and 26, 2015 in Toronto.

This symposium was made possible thanks to the expertise and commitment demonstrated by the working committee that was responsible for developing the content of this event and for providing guidance to the COFA. The committee was made up of participants from:

  • French-language colleges;
  • French-language school boards;
  • the COFA;
  • MTCU’s Programs Branch, Strategic Policy and Programs Division;
  • MTCU’s Program Delivery Support Branch, Employment and Training Division; and
  • MTCU’s French-Language Education Policy and Programs Branch.

The report produced as a result of this consultation provides a summary of the main topics that were discussed during the symposium. It describes presentations that were made by experts invited by the MTCU, testimonies shared by apprentices and remarks that were made by participants throughout the symposium. It also provides recommendations that are meant to provide guidance for stakeholders in order to improve French-language apprenticeship training in Ontario.

For the very first time, the symposium brought together representatives from French-language colleges of applied arts and technology, ministries, school boards, community organizations, employment service providers and employers, as well as apprentices.

Should you have any questions, please feel free to contact Michel Robillard or Gabrielle Lopez at 613 842-5369.

  • Agenda
  • Report prepared by the COFA
  • Presentations:
    • Studies on the lack of qualified bilingual workers and on apprenticeship training programs and trades (This English version is a summary of the French version.) by Le CLÉ
    • What is the Ontario College of Trades? by Jan O’Driscoll and Yacine Dottridge of the Ontario College of Trades
    • Apprenticeship in Canada: Research, Policy and Trends by Canadian Apprenticeship Forum (CAF)
    • Improving Retention in Ontario: Lessons learned from HEQCO research by Nicholas Dion from Higher Education Quality Council of Ontario (HEQCO)
    • Alternate delivery methods by Boreal College
    • Factors affecting apprenticeship completion rate in Ontario by Ian Cunningham from Skills Compétences Canada Ontario
    • Projet « Jeunes Entrepreneurs » by Valérie Sniadoch from RDEE Ontario – English version not availabe
    • Le service de formation à distance pour adultes de l’Ontario (Ontario’s Adult Distance Education Service for Francophones): Challenges and Solutions by Michel Robillard from COFA
    • MTCU Support for French-Language Apprenticeship and Trades Programs by Louis D’Alonzo from MTCU
    • Apprenticeship: Improving Retention by Canadian Apprenticeship Forum (CAF)